Despre noi

Revistă trimestrială de opinie și informare, fondată în 2017, sub egida Sindicatului Liber al Navigatorilor (S.L.N.). Apare în ultima lună a trimestrului și se distribuie gratuit.

Cunoscând faptul că trecutul este prolog până la momentul prezent, întrucât până în prezent nu avem o astfel de bază scrisă, ne propunem ca în fiecare revistă să prezentăm și informații mai vechi dar care au rămas actuale. De multe ori roata a fost deja inventată!

Astfel, încă de la început, suntem deschiși să ascultăm opiniile cititorilor noștri, să facem toate modificările posibile (uneori chiar necesare) pentru a ne atinge scopul comun, crearea unei echipe cu obiective comune într-un mediu pozitiv si constructiv.

Revista a fost organizată pe mai multe capitole. Dintre acestea enumerăm:

ITF Seafarers' Trust

ITF Seafarers' Trust este o organizație de caritate situată în Londra, Marea Britanie. A fost înființată în 1981 de către Comitetul executiv al Federației Internaționale a Lucrătorilor din Transporturi, federația mondială a sindicatelor lucrătorilor din transporturi, cu peste 4,6 milioane de membrii.

Sănătate și siguranță

Vorbim de o profesie care cere mult mai mult decât majoritatea celorlalte. Astfel, mintea, corpul și sufletul navigatorului sunt supuse stresului permanent. Se fac tot mai multe eforturi pentru a asigura sănătatea mintală și bunăstarea navigatorilor, dar este suficient?

Revista Cap Compas

Revistă trimestrială de opinie și informare, fondată în 2017, sub egida Sindicatului Liber al Navigatorilor (S.L.N.).

Pentru toate capitolele vizitați zona capitole a site-ului.

Activitatea noastră

Dintre rezultatele noastre, prezentăm în continuare doar câteva.

Aceeași revistă, altă grafică

Începând cu numărul 13, revista apare într-o altă formulă grafică. Sperăm să vă placă!

Traducerea revistei în engleză și rusă

Din martie 2018, este disponibilă și versiunea tradusă, dar numai online.

Versiunea în limba engleză

De anul acesta (2020), urmează să apară și o variantă a revistei, în limba engleză, dedicată marinarilor care ajung în portul Constanța.

67999

Vizite pagini

17

Reviste tipărite

194

Articole

40

Autori

Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 2(10), Pagina 3

Transportul maritim

Valentin Dumitru, Redactor șef adjunct

Like
Unlike
0

Transportul maritim în general și navigatorii în special, sunt cei care mențin activ comerțul mondial. În prezent, există peste 50.000 de nave comerciale, care se tranzacționează la nivel internațional, transportând orice fel de încărcătură. Aproximativ 90% din tot ceea ce vedem în jurul nostru a călătorit pe mare la un moment dat în existența sa, fiind transportat de industria maritimă internațională. Aceasta aduce beneficii oamenilor din întreaga lume și este modul de transport cel mai eficient atunci când vorbim de cantități mari de produse finite sau de transportul în vrac al materiilor prime.

În fiecare oră din fiecare zi, mii de nave comerciale călătoresc, transportând mărfuri și oameni pe mările și oceanele lumii. Aceste nave nu călătoresc singure, sunt conduse de peste un milion de navigatori, din aproape toate țările lumii. Navigatorii se asigură că operațiunile se desfășoară fără probleme, 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an.

Transportul maritim reprezintă un important sector de ocupare a forței de muncă, direct și indirect, în Europa, continuând să joace un rol-cheie în comerțul și afacerile europene. Sectorul include în jur de 640.000 de persoane și cu o productivitate ridicată, de 104.000 de dolari pe angajat, contribuie cu o sumă peste medie la PIB-ul Europei pentru fiecare lucrător angajat.

Navigația este una dintre cele mai vechi profesii din lume. În trecut, cariera unui navigator începea, de regulă, pe mare la bordul unei nave, unde tinerii primeau botezul mării de la vârsta fragedă, fiind inițiați în cultura specifică. Profesia era învățată în timpul muncii, expertiza fiind transmisă de marinarii experimentați ucenicilor. Nevoile de calificare au fost schimbate în timp, pas cu pas. Astfel, dezvoltarea diferitelor nave și progresele tehnologice solicită nivele educaționale din ce în ce mai înalte. În prezent, învățământul nautic este oferit în școli specializate, fiind axat în principal pe operarea în siguranță a navelor.

În ultimii 50 de ani, modelele de ocupare a forței de muncă s-au schimbat radical. Cele două provocări concrete cu care se confruntă astăzi profesia navigatorilor (și cu atât mai mult în viitor) sunt: (1) lipsa furnizării de navigatori calificați la nivel mondial și (2) anticiparea viitoarelor nevoi de competențe datorate digitalizării. Este nevoie de eforturi continue pentru a obține competențele necesare pentru nevoile în schimbare ale navelor. Astfel, o multitudine de presiuni este pusă asupra educației și formării maritime actuale și viitoare. Ar trebui să fie de înaltă calitate și vizibilă pentru a atrage studenți buni, pentru a produce absolvenți cu competențe adecvate și necesare și, în același timp, să poată răspunde repede nevoilor de formare noi și în schimbare.

Cea mai mare provocare este aceea de a prezice nevoile de abilități viitoare, în special între momentul actual și momentul creșterii automatizării, robotizării. Putem fi siguri că abilitățile și nevoile de formare necesare atât în viitorul imediat, mediu, dar și pe termen lung al industriei maritime vor fi diferite de cele actuale. O provocare suplimentară ar putea fi aceea că și alte sectoare economice vor concura pe aceleași persoane calificate ca și sectorul transportului maritim. Cu toate acestea, la nivel individual reprezintă și o oportunitate arătând că nevoile viitoare de competențe în sectorul maritim vor fi similare cu ale altor sectoare dând flexibilitate dezvoltării carierelor.

Odată cu creșterea digitalizării și automatizării industriei maritime, viitorul navigator trebuie să stăpânească noile tehnologii, precum și o bună navigație. Navele viitorului se bazează pe tehnologii avansate la toate nivelurile și vor necesita cunoștințe și experiență mai avansate din punct de vedere tehnic decât transportul de astăzi - fie la bord, fie pe țărm. Evoluția creșterii digitalizării și a automatizării poate oferi posibilități de angajare diferite și îmbunătățite pentru navigatorii moderni, deoarece, în loc să stea pe mare de luni de zile, pot avea un loc de muncă pe mal, acasă. Noi tipuri de locuri de muncă pe țărm ar putea, de asemenea, să ofere femeilor mai multe oportunități de a-și desfășura o carieră în industria navală.

Profesia navigatorilor ar putea trece printr-o schimbare considerabilă din punct de vedere tehnologic, dar va continua să joace un rol vital în transportul maritim al comerțului internațional.

La mulți ani, navigatori!


<strong>Valentin Dumitru,</strong> Redactor șef adjunct

Valentin Dumitru, Redactor șef adjunct

Like
Unlike
0

Echipa

Câțiva dintre autorii care scriu pentru revista Cap Compas.

Adrian Mihălcioiu

Președinte SLN

Costică Stici

Vicepreședinte SLN

Aurel Stoica

Secretar general SLN

Gabriela Dan

Redactor

Valentin Dumitru

Redactor șef adjunct

Ion Tița - Călin

Jurnalist, Cuget Liber

Marian Moșneagu

Redactor-Șef Revista Cap Compas

Alina Telea

Psiholog

Mariana Iancu

Jurnalist, Adevărul

SLNT - CTN

Comitetul tinerilor navigatori din Sindicatul Liber al Navigatorilor