Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 3(3), Pagina 21

Cod: 3-16-40


Info Navigatori

Terminarea contractului de muncă

Gabriela Dan, Redactor

Like
Unlike
+807

Terminarea contractului de muncă se poate face în mai multe situații:

(a) la terminarea perioadei de îmbarcare;
(b) în cazul îmbolnăvirii sau accidentării;
(c) la cererea companiei sau a navigatorului, în baza unui motiv întemeiat, cu o înștiințare prealabilă;
(d) în cazul pierderii totale, a eșuării sau atunci când nava este vândută sau este scoasă din exploatare pentru o perioadă de minim 30 de zile;
(e) când nava este clasificată substandard în conformitate cu normele internaționale SOLAS, STCW, MARPOL, MLC 2006 și este reținută pentru mai mult de 30 de zile;
(f) când nava merge într-o zonă cu operațiuni de război;
(g) în cazul în care armatorul abandonează nava sau dă faliment;
(h) imediat când navigatorul este incompetent pentru munca pentru care este angajat (perioada de probă), își neglijează atribuțiunile de serviciu, dacă este violent, consumă alcool sau droguri;
(i) la cererea navigatorului, fară un motiv, cu o înștiințare prealabilă.


* Costul repatrierii trebuie să fie suportat de către navigator, în cazurile (h) și (i) dar nu include costul cu schimbul.

** În cazul eșuării sau pierderii totale a navei, se acordă o compensație obligatorie, pentru pierderea locului de muncă, calculată până la terminarea contractului, dar care nu poate fi mai mare decât suma a două luni de salariu plus sacul marinarului pentru efectele pierdute, în baza asigurării P&I a navei.

*** În cazul când armatorul abandonează nava (salarii neplătite de minim 2 luni) , asigurarea financiară în caz de abandon trebuie să acopere costurile cu întreținerea la navă de la data abandonului și până la momentul repatrierii, costurile cu repatrierea și salariile neachitate, dar nu mai mult de 4 luni de neplată.

**** Greutatea bagajelor de transport gratuit la care are dreptul fiecare navigator este de 30kg (atenție, datorită convențiilor de manipulare a bagajelor de cală, greutatea maximă admisă/bagaj diferă de la aeroport la aeroport și nu poate depăși 25kg).


În ultima perioadă, mai mulți navigatori s-au plâns de încălcarea drepturilor la repatriere. Li s-au oprit abuziv banii de transport sau, practic, nu li se acordă dreptul la repatriere la terminarea contractului.


Dacă ți se întâmplă ceva similar și ești membru SLN/ITF, contactează-ne imediat la telefonul indicat pe cardul SLN deschis 24/31/12.


<strong>Gabriela Dan,</strong> Redactor

Gabriela Dan, Redactor

Like
Unlike
+807