Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 3(3), Pagina 10-11

Cod: 3-1-35


SLN

România nu mai are nave înregistrate sub pavilion românesc

Nicoleta Baciu, Jurnalist

Like
Unlike
+93

Neplata salariilor, contractele de muncă neconforme sau inexistente, îngrijirea medicală precară, dezinteresul față de drepturile navigatorilor sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă marinarii români.

Din câte am înțeles, marinarii români sunt reprezentați de organizația al cărei lider sunteți, SLN. Câți membri are la ora actuală organizația?
Astăzi, dincolo de jumătatea anului 2017, Sindicatul include peste 6000 de membri, suntem afiliați ITF și ETF și suntem cunoscuți și recunoscuți pe plan international.

În alcătuirea echipajelor care navighează sub diverse pavilioane, apar din ce în ce mai multe femei – navigator. Care este situația din România?
Meseria de marinar era, până nu demult, una pur masculină. În prezent, situația s-a schimbat. Deși încă nu sunt multe femei care navighează, avem totuși zece membri de sindicat femei. Unele pe punţi de comandă şi altele în servicii auxiliare. Cifra este în creștere.

Câți dintre navigatorii români sunt îmbarcați la ora actuală? Câți rămân pe uscat?
Nu avem o situație exactă, dar cunoaștem că 32.000-33.000 de navigatori sunt înregistrați la autoritatea navală. Dintre aceștia, estimăm că sunt îmbarcați, pe diverse poziții, circa 23.000.

Câte nave sub pavilion românesc mai navighează pe mările și oceanele lumii?
România nu mai are nave înregistrate sub pavilion național. Mai sunt doar navele portuare și auxiliare.

Cât de greu se obține brevetul de marinar în România? Cum este rezolvată problema practicii cadeților?
Brevetul se obține greu. Sunt mulți ani de studii, deși Convenția STCW prevede doar cursuri standard pentru obținerea brevetului de ofițer nesolicitând studii universitare. Pe de altă parte, studenții noștri se confruntă și cu dificutatea găsirii locului de muncă pentru cadeție si chiar dupǎ examenul de brevet.

Este cunoscut faptul că navigatorii care se confruntă cu probleme apelează la SLN, chiar dacă nu fac parte din organizație. Care mai sunt, în acest caz, avantajele apartenenței la Sindicat?
Poate că cel mai important avantaj este că SLN s-a conectat la infrastructura mobilă pe care ITF a dezvoltat-o la nivel planetar. Orice navigator trebuie să conștientizeze că SLN, o organizație experimentată în rezolvarea problemelor specifice, acum conectată la infrastructura dezvoltată de ITF la nivel global, a devenit o forță domeniul protejării drepturilor tuturor navigatorilor. Totuși, pentru a beneficia de acest avantaj, navigatorii trebuie să facă parte din această mare familie numită ITF. De fapt, este ca o asigurare în care, indiferent ce s-ar întâmpla (vorbim de greșeală și neintenție), cazul trebuie și poate fi rezolvat.

Ce motive invocă navigatorii pentru a refuza înscrierea în Sindicat?
Nu am descoperit un motiv clar, dar încerc să intuiesc că unii navigatori considerǎ că-şi pot rezolva singuri problemele. Şi acesta este lucrul cel mai rău, pentru că fac nişte lucruri care nu trebuie făcute în legătură cu problema îngreunând rezolvarea ulterioară a cazului.

Cu ce probleme se confruntă marinarii români care navighează pe nave ale armatorilor străini?
În primul rând, e vorba de neplata salariilor, contracte de muncă neconforme, îngrijire medicală precară, drepturi ale navigatorilor ştirbite, încălcate şi chiar neacordate, riscul de piraterie, vreme nefavorabilă, accidente de muncă, îmbolnăviri, putem spune şi presiuni psihice în lucrul cu alte naţionalităţi, nave sub-standard, etc. Nu este o listă completă, dar acestea ar fi cele mai întâlnite probleme.

Ce poate face Sindicatul pentru navigatorii români aflaţi în dificultate?
SLN încearcă întotdeauna să rezolve într-un mod profesionist problemele navigatorilor aflaţi în dicultate, cu condiţia ca aceştia să fie membri ai organizaţiei. Rata de success depășește 95%. Dispunem de logistică şi mijloace financiare nelimitate la nivel global pentru rezolvarea problemelor navigatorilor membri de sindicat.

Câte nave cu marinari români la bord sunt reţinute la ora actuală în porturi din cauza datoriilor armatorilor?
La ora actuală nu sunt navigatori - membri de sindicat reţinuţi în porturi din această cauză. Sunt câteva cazuri individuale ale unor nemembri de sindicat, înregistrate la noi şi transmise către Autoritatea Navală Română, pentru a lua măsurile necesare împotriva agenților de crewing.

Mai este romantică meseria de marinar?
Nu prea. Timpul liber la bord este limitat, din echipaje fac parte din ce în ce mai puţini navigatori activitatea fiind din ce în ce mai încărcată. Sunt puţine momente potrivite să te gândeşti la sufletul tău astfel încât să devii romantic.

Câţi marinari români sunt în prezent sechestraţi de piraţi?
Nu sunt marinari români sechestraţi de piraţi. De-a lungul timpului, ne-am confruntat cu multe asemenea cazuri, însă toate s-au rezolvat pozitiv.

În cazul dispariţiei unui navigator român în apele internaționale, care sunt despăgubirile pe care le primeşte familia după ântocmirea formelor legale?
Depinde de contractele de muncă semnate de fiecare navigator, sumele fiind cuprinse între zero şi 100.000 de dolari. Contractele legale prevăd despăgubiri pentru dispariţia asimilată decesului, suma fiind mărită de la an la an. Acum, această sumă este de 96.600 de dolari, dar, repet, este valabilă numai pentru contractele ITF.

Navigatorii se plâng de probleme legate de pensie. Cu toate că au salarii mari, cei ce plǎtesc contribuţiile se raporteazǎ la salariul minim. Care ar fi soluţia pentru rezolvarea acestei probleme?
Rezolvarea este să se achite o contribuţie la Fondul de Pensii. Acum se discută în Uniunea Europeană despre o iniţiativă de a acorda navigatorilor europeni pensii europene, dar, pentru moment, această iniţiativă este doar la nivel de discuţii. Şi în contextul economic actual va fi greu de trecut o asemenea lege.

Care este cea mai mare realizare pe care aţi avut-o în cei peste 20 de ani de când îi reprezentaţi pe navigatorii români?
În primul rând, aş spune că am făcut cunoscut numele SLN si ITF România ca organizaţii profesionale, recunoscute atât în ţară, cât şi în străinătate pentru rezultatele şi activitatea pe care le desfăşoară. Apoi, toată legislaţia maritimă românească, aceea care apără drepturile navigatorilor, a fost iniţiată şi promovată de SLN. Apoi, zecile de milioane de dolari plătite navigatorilor care activau pe navele Navrom, Romline şi Petromin, navigatori care erau neplătiţi cu anii şi care au fost aduşi acasă cu plata la zi, prin lupta sindicatului. Nu în ultimul rând, convenţia maritimă MLC-2006, un succes al SLN, prin ratificarea ei. Mai nou, iniţiativa noastră impreunǎ cu partenerii noştri de contracte pentru preschimbarea, din oficiu, a certicatelor de capacitate pentru nebrevetaţii care au activat în perioada 2008-2012, cel puţin 12 luni pe mare. ANR a sprijinit acest proiect care acum îşi produce efectele. Contractele de muncă semnate de-a lungul timpului de SLN au asigurat cu locuri de muncă aproximativ 5000 - 6000 de navigatori în fiecare an, ceea ce nu este de neglijat şi multe alte lucruri. Implicarea noastrǎ recenta in elaborarea modificarilor Codului Fiscal care sǎ arate prietenos cu navigatorii - lucru mai putin cunoscut de catre acestia - si multe altele pe care le facem zi de zi, într-un mod transparent faţă de membrii de sindicat şi de organizaţiile internaţionale similare.

Ce aveţi să vă reproşaţi în legătură cu activitatea întreprinsă ca lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor?
Sunt destule şi reproşurile. Poate că nu am reuşit să-i capacitez pe toţi navigatorii să devină membri de sindicat, dar, dacă privim în Europa, SLN are un grad de sindicalizare acceptabil. E vorba de 35-40% din numărul navigatorilor din România. Îmi reproşez că nu pot să mă implic cu toate forţele pentru apărarea celor care sunt în nevoie, dar care nu sunt membri de sindicat. Ştiu că acest lucru îmi atrage o antipatie, dar este poziţia pe care trebuie să o aibă un angajat al unei organizaţii, să lupte pentru membrii organizaţiei respective dar in general pot spune ca ma implic destul de mult in apararea drepturilor tuturor navigatorilor.

(Interviu cu Adrian Mihălcioiu, Președinte SLN)


<strong>Nicoleta Baciu,</strong> Jurnalist

Nicoleta Baciu, Jurnalist

Like
Unlike
+93