Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 2(2), Pagina 20

Cod: 2-7-27


Abordări sindicale

Navigatorii îi pun cu botul pe labe pe armatorii rău-platnici (MLC-2006)

Ion Tița - Călin, Jurnalist, Cuget Liber

Like
Unlike
+804

Companiile care nu îşi plătesc echipajele sunt în pericol să fie scoase de pe piaţă. Prevederea din Convenţia internaţională martitimă MLC-2006, care se referă la plata salariilor şi a costurilor repatrierii navigatorilor în caz de abandon, a intrat în vigoare pe data de 18 ianuarie 2017.

Adrian Mihălcioiu, inspector ITF România, precizează: „Orice navigator care este neplătit, la această oră, poate face apel la clubul de asigurare al navei pe care este îmbarcat, direct sau printr-un interpus, iar acesta este obligat să-i achite salariile restante până la patru luni. În cazul în care încălcarea prevederilor Convenţiei MLC 2006 se va repeta, vor înceta să mai încheie contracte de asigurare cu acei armatori, fapt ce va conduce la scoaterea navelor lor de pe piaţă.”

Prevederea referitoare la neplata şi abandonul echipajului, ca şi întreaga Convenţie MLC-2006, se aplică pe toate navele maritime comerciale mai mari de 500tdw. „În cazul platformelor petroliere aflate pe mare, depinde de autorităţile din fiecare ţară dacă le consideră ca fiind sub incidenţa convenţiei.” - precizează Mihălcioiu.

„În schimb, pe navele off-shore se aplică necondiţionat MLC-2006. Obligatoriu, aceste nave trebuie să aibă încheiate asigurări pentru plata salariilor restante şi a tuturor drepturilor navigatorilor în caz de abandon. Acestor reguli trebuie să li se supună şi armatorii români care au înregistrate nave şi platforme petroliere maritime sub pavilioanele altor state.”

Dar ce se întâmplă în cazul în care navigatorii nu au contracte de muncă? Dar dacă au contracte şi în ele nu e prevăzută nicio asigurare? Dar dacă există o asigurare, dar în contract nu este precizat numele clubului de asigurări?

„În niciuna din aceste situaţii nu este nicio problemă. Nava, cu certitudine, are o asigurare. Există organizaţii, precum Federaţia Internaţională a Transportatorilor, care au toate aceste date şi le pot da navigatorilor informaţiile corecte. După cum constataţi, Convenţia MLC-2006 a generat un mecanism care forţează armatorii să îşi plătească echipajele; în caz contrar vor dispărea de pe piaţă. Statele de pavilion impun navelor să aibă asigurări pentru situaţia de abandon şi plata salariilor pe patru luni. Cine nu are asigurare nu poate aborda un pavilion şi, practic, nu mai există”, relatează Mihalcioiu.

Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) și inspectoratul ITF au primit, în ultimele săptămâni, mai multe sesizări din partea unor navigatori. „Câţiva dintre ei sunt de pe nave comerciale, dar cei mai mulţi sunt de pe nave off-shore de la două companii. Suntem în procedura de identificare a asiguratorilor, în vederea recuperării drepturilor salariale in conformitate cu MLC-2006”, a anunţat inspectorul ITF.


<strong>Ion Tița - Călin,</strong> Jurnalist, Cuget Liber

Ion Tița - Călin, Jurnalist, Cuget Liber

Like
Unlike
+804