Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 3(3), Pagina 14-15

Cod: 3-7-37


Abordări sindicale

Marinari abandonați în porturile lumii

Valentin Dumitru, Redactor șef adjunct

Like
Unlike
+671

Unii proprietari de nave nu își iau in serios responsabilitățile pentru echipajele lor. Acest lucru poate duce la abandonarea navigatorilor în porturi departe de casă, fără combustibil, hrană și apă, dar și fără plată timp de luni întregi.

Astfel, în numai patru luni, peste 150 de marinari români, angajaţi de firme obscure de crewing, nu şi-au primit banii ori au rămas sechestraţi pe nave în porturile lumii. Deşi majoritatea nu sunt afiliaţi la sindicat, apelează la această structură pentru ajutor.

Abandonul apare fie pentru că proprietarii de nave au dificultăți financiare, fie pentru că pot câștiga mai mulți bani prin faptul că nu plătesc salariile navigatorilor și facturile navei pe care le datorează. Acest lucru poate fi mai frecvent la navele mai vechi, la sfârșitul vieții lor pe mare. În unele situații, nava valorează mai puțin decât banii datorați echipajului și altor debitori.

Iată, deci, un motiv bun pentru ca înainte de a accepta o functie la bordul unei nave să aflați cât de mult puteți despre compania și nava pe care o veți deservi. Căutați indicii asupra problemelor existente la bord. Utilizați secțiunea „Căutați o navă” a paginii web ITF (www.itfseafarers.org) pentru a verifica dacă nava este acoperită de un acord ITF, dar și rezultatele inspecțiilor ITF. Vizitați sediul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) unde veți fi sprijinit cu informații chiar dacă nu sunteți membru.
Dacă sunteți recrutat printr-o agenție crewing, încercați să vă asigurați că agenția este organizată corespunzător și că dispune de un sistem de verificare a stabilității companiilor pentru care furnizează echipaje. Verificați mediile sociale maritime pentru a vedea care companii fac obiectul plângerilor frecvente ale altor navigatori.

La 18 ianuarie 2017 au intrat în vigoare noi reguli importante privind abandonul. Iată ce ar trebui să știți: în conformitate cu Convenția privind munca maritimă din 2006 (MLC-2006), armatorii trebuie să dețină asigurări pentru navigatorii aflați la bordul navelor în cazul abandonului. Astfel, toate navele, la care se aplică convenția (ale căror state de pavilion au ratificat regulamentul MLC), trebuie să afișeze la bord certificatul de asigurare în limba engleză.

Adrian Mihălcioiu, inspector ITF (Federația Internațională a Transportatorilor) din România declară că veștile bune vin de la această implementare a amendamentelor Convenției MLC 2006, amendamente care deja au salvat foarte mulți navigatori. Spre exemplu, SLN este, în prezent, în discuții cu trei societăți de asigurare, pentru șapte nave, care trebuie să plătească cheltuieli de repatriere și salarii restante neachitate de către armatori unor navigatori romȃni.

Din păcate, pe aceste nave cu probleme încă se îmbarcă navigatori români care nu sunt membri de sindicat. O fac de acum încolo, însă, pe riscul lor, pentru că sindicatul nu va mai interveni pentru ei, spune Aurel Stoica - Secretarul Executiv SLN.



Ce trebuie făcut?



Dacă simțiți că sunteți în pericol de abandon, nu mai așteptați. Luați legătura cu proprietarul navei. Dacă acesta nu răspunde, contactați compania de asigurări.

Abandonul are loc atunci când armatorul: nu acoperă costul repatrierii navigatorului sau a părăsit navigatorul fără a-i asigura întreținerea și sprijinul necesar sau și-a întrerupt unilateral legăturile cu marinarul, inclusiv prin neplata salariilor contractuale pe o perioadă de cel puțin două luni.

Asigurarea vă va acoperi doar până la patru luni salarii restante și alte drepturi, în conformitate cu prevederile contractului individual de muncă sau CBA (Collective Bargaining Agreement). Deci, nu așteptați prea mult! De exemplu, dacă așteptați șase luni sau mai multe pentru a face o plȃngere, veți primi doar datoriile pentru ultimele patru luni.

De asemenea, asigurarea trebuie să acopere cheltuieli rezonabile, cum ar fi repatrierea, hrana, îmbrăcămintea, unde este necesar, cazarea, apa potabilă, combustibilul esențial pentru supraviețuirea la bord și orice îngrijire medicală necesară. Se va aplica de la momentul ȋnregistrǎrii abandonului până la momentul sosirii înapoi acasă.

Asigurătorii grupului internațional de cluburi P & I au creat linii de urgență de urgență, 24 din 24, 7 din 7 (tabelul alăturat). Detaliile vor fi specificate pe certificatul de asigurare care trebuie să fie vizibil public, în limba engleză. Verifică acum! Dacă credeți că certificatul afișat nu este real sau dacă simțiți că sunteți în pericol de a fi abandonați, utilizați chiar acum numărul liniei de asistență (tabelul alăturat).

Valentin Dumitru, Redactor șef Revista Cap Compas


<strong>Valentin Dumitru,</strong> Redactor șef adjunct

Valentin Dumitru, Redactor șef adjunct

Like
Unlike
+671