Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 4(8), Pagina 20-21

Cod: 8-20-108


Povești, întâmplări, legende

Dispariții misterioase (V). Epave din Marea Neagră

Gabriela Dan, Redactor

Like
Unlike
+479

În sudul orașului Constanța, se află epava cargoului „Sadu”. Construit la Brăila în anul 1976, cargoul și-a găsit sfârșitul în decembrie 1988. Ancora sa a grapat, problemele la motor au acutizat situația iar nava a fost dusă de vânt și valuri până în digul de larg al portului Constanța unde, lovindu-se de acesta, s-a scufundat. Pe 2 decembrie, 15 din cei 22 de membri ai echipajului decedau sub ochii autorităților. Trupurile a 4 dintre ei nu aveau să mai fie găsite niciodată.

Nava „Fucsia”, cargou de mărfuri generale, a eșuat la 4 februarie 1977 în dana 60 a Portului Constanța, într-o zonă necirculată de nave. Pentru că, multă vreme, autoritățile au considerat că nu merită să cheltuiască bani pentru ranfluarea ei, la 28 octombrie 1977 a fost transportată în zona neterminată a portului Constanța Sud – Agigea, în apropierea locului unde se dorește construirea unei insule artificiale. Acolo, adâncimea apei este mică așa încât puntea principală a navei este la peste 1m deasupra apei. Astfel, de la distanță, vasul pare că plutește. Fucsia transporta gresie și faianță dar și zăcământ natural.

Nava „Anastasia”, pentru mărfuri generale, aflată în danele 99 – 100, a eșuat la 6 ianuarie 1969 iar până acum nu s-a încercat scoaterea acesteia.

Draga maritimă „Medgidia” este localizată la 2000 m sud de farul verde, unde a eșuat la 5 noiembrie 1983.

Printre cele mai vechi naufragii datorate furtunilor, despre care există consemnări, pe lângă cele ale dragii „România”, remorcherului „Valeria”, cargoului „Nicolo Tomaseo” este și cea a tancului petrolier grecesc „Sistos”. Acesta s-a scufundat la Agigea în 1922.

Distrugătorul „Moskva” a fost una din navele clasa Leningrad, construite pentru marina militară sovietică, în anii 30. A fost finalizat în 1932, lansat la apă în 1934 și a intrat în operațiuni în 1938. Au fost comandate 2 grupuri de câte 3 nave. Proiectul 1 cu navele „Leningrad”, „Harkov” și „Moskva” și Proiectul 38 cu „Minsk”, „Tbilisi” și „Baku”. Acestea au fost primele nave mari construite de sovietici după Revoluție. Distrugătorul „Moskva” avea o lungime de 127,5m și o lățime de 11,7m, armament performant și un echipaj de 344 de marinari. Încărcat la capacitate maximă cântărea 2623t. Era dotat cu 5 tunuri de 130mm, 9 tuburi lans-torpile și avea o viteză de 35 de noduri. A fost numit „Titanicul Mării Negre”. La 25 iunie 1941, Comandamentul Flotei Sovietice din Marea Neagră a aprobat planul de acțiune al atacului asupra Constanței. Conducătoarele de flotilă „Moskva” și „Harkov” urmau să atace rezervoarele și trenurile de carburanți de la Palas și din port. Cele două nave au deschis focul asupra portului și gării Palas. Imediat a deschis focul și bateria de artilerie de coastă românească de la Agigea și 2 dintre distrugătoarele românești: „Delfinul” și „Mărăști”.

Nava „Harkov” a fost avariată ușor de un proiectil și s-a retras. La ora 4:26, în babordul liderului „Moskva” a avut loc o explozie care a rupt nava în două. Cauza scufundării navei „Moskva” nu a putut fi elucidată pe deplin. Se estimează că s-a lovit de o mină marină din baraj. O altă variantă ar fi că a fost torpilată de submarinul sovietic „SC-206” care se afla în zonă și care a confundat nava sovietică cu un distrugător românesc. Oricum ar fi, a fost prima și ultima încercare de a ataca România cu nave de suprafaţă.

Nava cargo „Medy”, naviga sub pavilion turcesc când, pe 1 septembrie 2010, s-a scufundat la ora 12:51. Vasul s-a scufundat după ce s-a reușit salvarea întregului echipaj. Cargoul de 6359tdw era încărcat cu 3427 tone de fier vechi. Cauza scufundării se pare că ar fi pornit de la o operațiune de balastare efectuată incorect. Epava este situată la o distanță de circa 4 mile de țărm, la adâncimea de 35 de metri. Nava scufundată reprezintă un grav pericol pentru mediu deoarece în tancurile sale încă se află 22 tone de motorină iar în butoaie peste 2300 de kilograme de ulei. Scufundarea cargoului „Medy” a fost urmată de o tragedie, 2 scafandri dispărând pe 9 septembrie, în timp ce explorau nava.

(continuare în numărul următor)


<strong>Gabriela Dan,</strong> Redactor

Gabriela Dan, Redactor

Like
Unlike
+479