Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 2(2), Pagina 14

Cod: 2-3-21


ITF Seafarers

Atenție, navigatori!

Costică Stici, Vicepreședinte SLN

Like
Unlike
+834

Cel puțin unul din trei navigatori își riscă la fiecare voiaj viața, fără a fi protejat în nici un fel. Mai precis, să discutăm despre cum unii dintre aceștia plătesc sute și mii de euro, deși este ilegal, pentru un contract pe mare și sunt lăsați, câteodată, cu ochii în soare prin aerogări și porturi, departe de casă. De peste 20 de ani, zeci de mii de marinari din toată lumea au fost țepuiți de către falși armatori și firme de crewing iresponsabile.

„Rămân sechestraţi, nu sunt plătiţi, îşi riscă viaţa. Dau şpăgi, pleacă în voiaj şi nu au contracte care să-i protejeze”, explică reprezentantul ITF în România. Puțin peste 60% dintre navigatorii români lucrează sub contract standard ITF care le protejează drepturile. „Între 15.000 şi 16.000 de navigatori semnează contracte în fiecare an. Dintre aceştia, 5.000 pleacă în voiaj pe contracte ITF semnate de SLN, alţi 5.000 lucrează cu armatori care agreează normele ITF, iar restul sunt reprezentați de sectorul de unde apar problemele”, după cum declară inspectorul ITF Romania.

Organizația sindicală internațională – ITF cu sprijinul organizațiilor naționale - descoperă an de an, în mod constant, escrocheriile practicate în domeniul recrutării marinarilor și încearcă să protejeze eventualele victime prin mediatizarea acestor întâmplări.

În luna aprilie a acestui an, o serie de navigatori, nu numai români, au primit mesaje de la o societate falsă, Seatrans Norvegia, semnată de un General Manager, care le promitea slujbe bune pe navele companiei, cu salarii mult mai mari decât se practică pentru cei care lucreaza deja, condiția era să se trimită, într-un cont, niște bani pentru procesarea documentelor. Societatea adevărată SEATRANS avertizează navigatorii că orice mesaj de acest gen trebuie verificat cu reprezentanții săi din țările unde au deschise reprezentanțe sau la firma din Norvegia. Mesaje similare au mai fost descoperite și în cazul societății CMA CGM și altele.

Potrivit Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), la începutul acestui an erau autorizate, de către Autoritatea Navală Română, 117 agenţii de crewing, parte dintre ele foarte serioase, altele respectând mai mult sau mai puţin prevederile legale. Pe lângă acestea, funcţionează o mulţime de agenţii-fantomă, care îşi schimbă frecvent sediul pentru a nu putea fi depistați. SLN le recomandă navigatorilor să verifice atent agenţia, dar mai ales navele pe care vor să se îmbarce. Pot verifica gratuit la sediul SLN bonitatea armatorilor sau dacă navele au probleme.

Escrocii oferă întotdeauna locuri de muncă excelente, livrate direct pe adresa de e-mail, dar, după cum avertizează presa ITF prin editorul științific Sam Dawson, dacă acceptați acest lucru, aceștia vor lua tot ce pot lua de la dumneavoastră. Vi s-a oferit recent un loc de muncă bine plătit pe o linie de croazieră, din senin, fără a vi se cere nicio condiție, nicio experiență necesară? Dacă da, este o înșelătorie. Și dacă acceptați începerea unui dialog, escrocii nemiloși vor lua și ultimul cent pe care îl aveți - și orice puteți împrumuta. Imediat ce putem identifica o companie „falsă”, infractorii din spatele ei își schimbă numele. Acești criminali se îndreaptă mai mult spre echipajele de pe navele de croazieră, în special pentru locurile de muncă din ramura hotelieră. Ei folosesc nume diferite, locații false și metode noi. Cea mai recentă tactică este de a trimite direct prin email oferte de locuri de muncă, de obicei folosind numele unei companii originale. Avertismentele anterioare despre înșelăciunile cu plata unor taxe în avans au condus la situația în care infractorii nu vor mai menționa nici un fel de taxă. În schimb, ei așteaptă până când te-au racolat și apoi, brusc, apare o taxă inevitabilă, „unică” - o taxă de pașaport neașteptată, o taxă de înregistrare la biroul de procesare a vizelor, o plată administrativă, procesare documente, o asigurare de facut la o anume societate care de altfel nu exista, etc. Platește și te-au prins. Vor apărea și alte solicitări, întotdeauna cu un avertisment că, dacă nu faceți „o ultimă contribuție”, veți pierde ceea ce ați plătit deja.

O altă escrocherie a fost descoperită, cu ajutorul unui membru de sindicat, în luna iunie 2017 la o agenție autorizată ANR. Agenția impunea semnarea unei înțelegeri separate, odată cu semnarea contractului de muncă. Prin această înțelegere se stabilea că taxa de recrutare pe care o plătesc armatorii agentului de crewing se regăsește în salariul navigatorului și astfel se cerea navigatorului să fie de acord ca această taxă să fie plătită de către el agentului de crewing. Atenție, această practică este ilegală! Taxa de recrutare și plasare se plătește direct agentului de crewing, în baza contractului dintre armator și agentul respectiv.

Dacă întâlniți această situație la vreo agenție de crewing, raportați imediat acest lucru către SLN. Vă asigurăm de confidențialitate și că acest lucru nu se va mai întâmpla la acea societate.

Deci, întotdeauna trebuie să fiți precaut față de:

• Companii care pretind că se bazează pe o adresă de renume în Marea Britanie, SUA sau Australia;
• Presupuse oferte de locuri de muncă pe ceea ce par a fi site-uri de transport maritim sau site-ul unei companii de recrutare;
• de locuri de muncă false pe site-uri reale, dar gratuite (nu postați niciodată CV-ul pe acestea - unii infractori au ca ocupație secundară furtul de identitate);

Amintiți-vă întotdeauna că oricine garantează un loc de muncă la bord dar care necesită plăți este un escroc, deoarece Convenția privind Munca în Domeniul Maritim (MLC) prevede că marinarii nu trebuie să plătească taxe de agenție pentru a obține un loc de muncă. Acest lucru este valabil pentru toate funcțiile, atât la ​​punte cât și la mașină, cât și în departamentele hoteliere și de catering. Ai încredere în instinctul tău interior.

Pe scurt, dintre numeroasele semne de avertizare posibile ale unei înșelătorii, enumerăm:

• Oferte care par prea bune pentru a fi adevărate;
• Mesaje care conţin greşeli de gramatică sau ortografie;
• Mesaje care nu vă sunt adresate personal;
• Mesaje care vă solicită informaţii de natură personală sau financiară;
• Cereri de bani, de orice natură;
• Persoane care nu folosesc cuvântul „nu”, indiferent de cum decurge discuția;
• Apeluri telefonice de la numere începând cu 70. Acestea sunt numere de redirecționare internațională, deghizate pentru a arăta ca și cum ar fi în Marea Britanie. (Căutați numărul +447024021763 în Google, pentru a vedea cât de multe înșelătorii au apărut);
• Adrese de e-mail cu domeniul de țară diferit de țara în care se află sediul firmei;
• Site-uri recente, care arată similar cu cele ale companiilor de renume. Găsiți-le pe cele reale, căutați anunțurile originale și contactați sediile reale.

ITF este o federație internațională a sindicatelor din domeniul transporturilor, reprezentând interesele a circa 4,5 milioane de lucrători din transporturi (700 de sindicate) din aproximativ 150 de țări, dintre care aproape 260.000 sunt marinari. ITF este organizat pe structura a opt sectoare industriale: navigatori, pescari, navigație interioară, docheri, căi ferate, transport rutier, aviație civilă și servicii turistice. Federația reprezintă lucrătorii din domeniul transporturilor la nivel mondial și își promovează interesele prin intermediul campaniilor globale și al solidarității.

ITF are 144 de inspectori și personal de contact care lucrează în porturi din întreaga lume.

ITF este o organizație puternică, din care și mulți navigatori români fac parte prin aderarea la SLN.


<strong>Costică Stici,</strong> Vicepreședinte SLN

Costică Stici, Vicepreședinte SLN

Like
Unlike
+834