Cap compas

ISSN 2559-1053

Revista nr. 2(2), Pagina 4-5

Cod: 2-13-14


IMO

2017 Ziua Internațională a Navigatorului

IMO, Autor necunoscut

Like
Unlike
+962

În 2010, cu ocazia Conferinței Organizației Maritime Internaționale (IMO) de la Manila (Filipine), s-a hotărât ca, pe data de 25 iunie a fiecărui an, să se sărbătorească Ziua Internațională a Navigatorului.

Potrivit IMO, scopul sărbătoririi acestei zile este de a se recunoaște contribuția unică a marinarilor din întreaga lume la comerțul internațional pe mare, la economia mondială, la societatea civilă în ansamblu. Astfel, rezoluția IMO „încurajează guvernele, organizațiile de transport maritim, companiile, proprietarii de nave și toate celelalte părți interesate să promoveze în mod corespunzător Ziua Navigatorului și să ia măsuri pentru a-l celebra în mod semnificativ”.

Tema acestui an este „Seafarers matter” („Navigatorii contează”). Site-ul IMO arată că pentru anul 2017, se acordă o atenție deosebită porturilor și centrelor de navigatori pentru ca acestea să prezinte cele mai bune practici privind sprijinul și bunăstarea navigatorilor.

Conform statisticilor Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), prezentate la 25 iunie 2016 de către Adrian Mihalcioiu, în țara noastră există aproximativ 33.000 de brevete și certificate, dintre care 25.000 sunt active pe piață (au contracte regulate). Dintre aceștia aproximativ 16.000 reprezintă personal navigant care contribuie la siguranța navei, iar peste 9.000 sunt cei care funcționează ca personal auxiliar: cameriste, ospătari, bucătari, magazine, cazino, etc. SLN are peste 6.000 de membri înregistrați printre cele mai mari companii de navigație la nivel international. După ultima statistică, la nivel global există aproximativ un milion și jumătate de navigatori iar nivelul de mărfuri transportat pe mare este de aproximativ 12 miliarde de tone.


Ziua Internațională a Navigatorului este marcată anual în România încă din 2010.


Anul acesta, de ziua lor, navigatorii au fost vizitați la navele din porturile Constanța și Agigea. Aceștia au avut un moment de bucurie cand au aflat că au și ei o zi a lor. Majoritatea nu știau, dar ne-am asigurat că de acum înainte își vor aminti că în 25 iunie sărbătorim Ziua Navigatorului.Astfel, cu un efort minim din partea noastră, am reușit să îi bucurăm pe navigatori, indiferent de naționalitate, cu ocazia zilei lor. Acest fapt ne-a încântat și pe noi pe măsură.

Folosind mijloacele noastre de comunicație, unii dintre ei au vorbit acasă cu cei dragi, s-au bucurat și ne-au transmis și nouă un pic din bucuria lor. Alții, au trimis acasă pozele făcute în această zi. Nu vă spun ce bucurie a avut o soție când a primit o poză cu soțul său de la navă, de aici din Constanța. Micile suveniruri, lucruri practic fără valoare, au fost deosebit de importante pentru ei.

Am stat de vorbă, ne-au mai povestit din necazurile lor comune și ne-au rugat să nu le uităm dorințele. S-au plâns de salariile mici, de lipsa condițiilor ITF, de măsura autorităților de a nu le acorda (unora) dreptul de a ieși la uscat. Dar, toți au fost bucuroși că ne-au văzut, că am stat de vorbă cu ei și s-au bucurat de amintirea unei fotografii.

La o navă abandonată, după ce SLN a dus alimente și materiale de igienă de strictă necesitate, navigatorilor li s-a pregătit și o masă caldă la Centrul International pentru Marinari (Agigea). Este tradiția noastră de a proceda așa cu navigatorii aflați „la nevoie” în porturile noastre.

Mulțumim și domnului Șerban Berescu, ambasador român la IMO, că a reușit să își facă timp pentru a fi alături și de noi, cu această ocazie importantă.

Și, fiindcă a fost ziua navigatorilor, să nu uităm că avem încă multe probleme de rezolvat. O listă scurtă ar suna cam așa:

(1) Implementarea Convenției MLC-2006 în legislația națională prin normele de aplicare – proiect demarat încă de la începutul acestui an. Normele de aplicare ar proteja navigatorii de riscurile de neplată a salariilor (până la patru salarii) și ar contribui la reducerea unor fenomene întâlnite pe la unele agenții de crewing certate cu legea (plată contra unui loc de muncă).

(2) Continuarea Acordului Social între România și Norvegia (în prezent, perioada de aplicare a expirat). Acest acord ar lăsa posibilitatea navigatorilor ca taxele și contribuțiile sociale să fie plătite în România pentru aceia care navigă pe nave sub pavilion norvegian. Acest lucru ar ar însemna nu numai păstrarea actualelor joburi pentru navigatorii români dar și o creștere importantă a numărului navigatorilor români pe nave sub pavilion norvegian.

(3) Modificarea OM privind stagiul de 12 luni de ambarcare în ultimii 5 ani pentru reînnoirea certificatelor de competență în sensul unei flexibilități în conformitate cu STCW. Ca exemplu, în acest moment, când un navigator are efectuat pe funcție 11 luni și 29 de zile, acesta nu poate să își valideze certificatul de competență decât printr-un curs specializat la CERONAV, plus cele de pregatire periodică obligatorie, o dată la cinci ani. SLN susține o flexibilizare a legii în sensul posibilității de a se acorda dispense de către ANR de până la 10% din perioada de 12 luni și, astfel, acel curs să fie obligatoriu doar în cazul când navigatorul are mai puțin de 10 luni și 24 de zile de ambarcare în ultimii 5 ani și nu 12 luni cum este prevăzut în lege acum.

(4) Valabilitatea Carnetului de Marinar (CM) să fie pe o perioadă de minim 5 ani iar valabilitatea sa să nu mai fie legată de vizita medicală care este obligatorie la 2 ani.

LA MULȚI ANI NAVIGATORI!


<strong>IMO,</strong> Autor necunoscut

IMO, Autor necunoscut

Like
Unlike
+962